NLP
Omschrijving
NLP is een visie op de menselijke ervaring, een manier om vermogens over te dragen en tevens een communicatietechnologie. Als je een beroep uitoefent kun je NLP gebruiken om je communicatie te verbeteren en meer greep te krijgen op je innerlijke processen als therapeut of op een ander vakgebied. Dit alles binnen het kader van je inhoudelijke deskundigheid. Daarnaast is NLP is een manier van denken die concrete veranderingen mogelijk maakt. Het wordt dan ook gezien als een praktische communicatie- en veranderingstechnologie voor mensen die met andere mensen werken.
NLP onderzoekt welke elementen in onze innerlijke beleving onderscheiden kunnen worden, wat de eigenschappen van die elementen kunnen zijn en hoe die elementen met elkaar samenhangen. Het gaat dan over wat iemand in gedachten hoort, ziet en voelt. En ook hoe iemand zijn lichaam beweegt, wat iemand tegen zichzelf zegt en van welke vooronderstellingen en generalisaties iemand uitgaat. Deze structuur vormt een samenhangend systeem. Een verandering in het ene element, bijvoorbeeld een andere combinatie van innerlijke beelden, woorden, geluiden en bewegingen, resulteert in veranderingen in de andere elementen: ze leidt tot andere overtuigingen, andere emoties en ander gedrag. Daardoor komt iemand vervolgens tot een andere wisselwerking met zijn omgeving. NLP onderzoekt hoe mensen hun innerlijke beleving creëren. De centrale vraag daarbij is: ‘Hoe komt het dat iemand ervaart wat hij ervaart? Hoe ontstaan gevoelens, gedachten en overtuigingen?'
Met behulp van NLP kun je het menselijke vermogen in kaart brengen (modelleren) om dit over te kunnen brengen aan anderen. In die zin is NLP een soort algemeen toepasbare onderwijstechniek: een inhoudelijk neutraal model voor het analyseren, begrijpen en overdraagbaar maken van bijzondere menselijke vermogens. NLP zoekt naar de innerlijke patronen die een expert tot een expert maken: het verschil dat het verschil uitmaakt. NLP is bekend geworden door zijn technieken. Een van de aantrekkelijkheden van NLP is dat het concrete, leerbare technieken aanreikt voor complexe menselijke vermogens. Doordat in principe ieder menselijk vermogen kan worden gemodelleerd en overgedragen, is er een groot aantal verschillende toepassingen van NLP ontwikkeld. Veel van die praktische mogelijkheden worden je in deze cursus aangereikt.
DEZE ONDERWERPEN KOMEN AAN BOD
De geschiedenis en toepassingen van NLP, vooronderstellingen, het leerproces en veranderingen, versimpelen van problemen, communicatiemodellen, waarneming, de wijze waarop mensen ingesteld zijn, visualiseren en ankermodellen, het ontwikkelen en toepassen van strategieën, metaprogramma's, waarden en overtuigingen, schuldgevoelens, macht en onmacht, doelen stellen en behalen, gesprekstechnieken en gespreksmodellen, de functies van het onderbewustzijn, hypnose en trance, Time line therapy, Gestalt, combinaties met NLP zoals RET, systemisch werk, Enneagram en transactionele analyse.
Wil je meer informatie of een studieadvies?
Deze cursus vormt een onderdeel van de opleiding tot:
SORAG-Personal Coaching specialist
Deze cursus is ook opgenomen in het Cursusvoordeelpakket:
Personal Coaching en NLP
Mindfulness - NLP
Andere op Psyche en Psychologie toegespitste opleidingen zijn:
Stresscoaching
Ontspanningscoaching
Hypnotherapie
Psychologie
Psycho- en Gedragscoaching
Praktische psychologie
Lichaamsgerichte Psychotherapie
Cognitieve Gedragstherapie
Mindfulness (based cognitive therapy)
Inhoudsopgave
cursus NLP (Neuro Linguïstisch Programmeren) worden de volgende onderwerpen behandeld:Les 1
Inleiding
De geschiedenis van NLP
Basisuitgangspunten van NLP
De kaart is niet het gebied
Modelleren
Rapport
Zintuiglijke scherpzinnigheid
Flexibiliteit in gedrag en resultaatgericht denken
De uitgangspunten in de praktijk
Toepassingen van NLP
Vooronderstellingen
Respect voor andermans model van de wereld
De kaart is niet het gebied
Beperkingen en mogelijkheden liggen binnen ieders wereldmodel
Onze zintuiglijke weergaven uiten we via taal
We geven de wereld zintuiglijk weer
Mislukking bestaat niet, alleen feedback
Als wat je doet niet werkt, doe dan iets anders
Lichaam en geest beïnvloeden elkaar
Een individu is opgebouwd uit ´parts´
Het gedrag is niet de persoon
De mens heeft alle noodzakelijke hulpbronnen in zich
Nut is belangrijker dan waarheid
De mens heeft vrijheid van conclusie
Ervaring heeft een structuur
Het resultaat van je boodschap is het antwoord dat je krijgt
Alle procedures dienen de keuze te verruimen
Alle gedrag en verandering dienen geëvalueerd te worden naar context en ecologie
Persoonlijkheid is een illusie
De weg is belangrijker dan het doel
Alles wat je doet, is erop gericht om (opnieuw) één met jezelf te worden
Testen van de vooronderstellingen
Het leerproces
Vijf grondbeginselen voor succes
KOLB-leerstijlen
Leren via downchunking
Leren via een innerlijk model
Fasen in het leerproces
Veranderen
Van de huidige situatie naar de gewenste situatie
Vragenlijst HS/GS
Interne processen / interne staat / extern gedrag
Kaizen
Versimpelen van het probleem
De Kaizen-oefening
Kaizen en je hersenen
Uitbreiding Kaizen
Basistechniek Kaizen inclusief uitbreidingen
Oefeningen om gemakkelijker te kunnen visualiseren
Hoe te gebruiken in de praktijk
Les 2
Communicatie
Wat is communicatie?
Afstemmen, zenden en ontvangen
Soorten communicatie
Actie = reactie
Communicatiemodel
Invloeden op de communicatie
Zintuiglijke prikkels
Wie, wat, waar, wanneer en hoe
Structuur van de subjectieve ervaring
Metamodel
Toepassing van het metamodel
Filters
Vervormingen
Generalisaties
Weglatingen
Mogelijke overtredingen en reacties
Vervormingen
Generalisaties
Weglatingen
Lichaamstaal
Houding en gebaren
Het gezicht
Gebaren
Lichaamshouding
Het observeren van de lichaamstaal bij anderen
Je eigen lichaamstaal
Afstemmen in de communicatie
Het nut van voorbereiding
Aantrekkelijk maken voor de ander
Het nut van luisteren
Het nut van een pauze
Neurologische niveaus (in verandering en communicatie)
Toepassing neurologische niveaus
Intern of extern gericht
Vastgeroeste patronen
Het ´neurologische-niveauloopje´
Rapport
Mogelijkheden om rapport te maken
Afstemmingsvariabelen
Les 3
Waarnemen
Waarneming en beoordeling
Associatie en dissociatie
Oefeningen associatie / dissociatie
Dubbele dissociatie
Metapositie
Oefening metapositie
Eerste, tweede en derde positie
Zintuiglijke scherpzinnigheid
De focus van aandacht
Bestellingen doen
Focus van visie
Representatiesystemen
VAKOG/AD
VAKOG/AD in de praktijk
Representatiesystemen oefenen
Test voorkeursrepresentatiesysteem
Visueel ingestelde mensen
Predicaten
Predicaatzinnen
Auditief ingestelde mensen
Predicaten
Predicaatzinnen
Kinesthetisch ingestelde mensen
Predicaten
Predicaatzinnen
Olfactorische en gustatorisch ingestelde mensen
Auditief digitaal ingestelde mensen
Predicaten
Predicaatzinnen
Oogpatronen
Representatiesystemen, oogpatronen en rapport
Het belang van oogcontact
Les 4
Submodaliteiten en ankeren
Submodaliteiten en emoties
Visualiseren
Visualisatie van het toekomstbeeld
Visualiseren om energie te krijgen
Voorbeelden van submodaliteiten
Opvragen van submodaliteiten
Oefeningen met submodaliteiten
Nog meer oefeningen met submodaliteiten
Swish-patronen
Oefening de swish: overzicht
Oefening de swish: de katapult
Sociaal panorama
Interventies rondom het sociaal panorama
Opzet voor interventie
Conflictoplossing (dr. Thomas Gordon)
Ankeren
Een aantal belangrijke dingen om te onthouden over ankeren
Stappenplan ankeren
Nog meer over ankers
Ankermodellen
Eenvoudig positief kinesthetisch anker
Search anker
Resource anker
Stacked anker
Collaps anker
Chaining anker
New Orleans flexibiliteitsoefening (ankermodel)
Circle of excellence
Verankering van een ´rijke´ gemoedstoestand
Oefenen van groot belang
Zorg voor kwaliteit
Les 5
Strategieën
Bij alle gedragingen maken we gebruik van strategieën
Hoe zijn strategieën ontstaan?
Het TOTE-model
Trigger-fase
Operate-fase
Test-fase
Exit-fase
Een strategie van de ene plek naar de andere verplaatsen
Opvragen van een strategie
Strategie lastig te achterhalen
Opvragen van de strategie
De oefening uitgebreider omschreven
Er is geen mislukking, alleen feedback
Noteren van een strategie
Noteringen
Motivatiestrategie
Koopstrategie
Wijzigen van een strategie
Synesthesiepatronen
Voorwaarden voor goed ontwikkelde strategieën
Een aantal strategieën onder de loep genomen
Leerstrategieën
Subleerstrategieën
Motivatiestrategieën
Typische problemen met motivatiestrategieën
Liefdesstrategieën
Een relatie die op de klippen loopt
Een relatie nieuw leven inblazen
Nogmaals het TOTE-model
Oefeningen
Batesonstrategie
Disneystrategie
Spellingsstrategie
Ten slotte
Les 6
Metaprogramma´s
Geschiedenis van metaprogramma's
Filters
Voorspelbaarheid
Overzicht van de metaprogramma´s
De basismetaprogramma´s
Extern gedrag: extraversion / introversion
Interne weergaven: sensing / intuition
Interne toestand: thinking / feeling
Aanpassingsrespons: judging / perceiving
Je eigen typering
Metaprogramma´s en informatie
Criteriacheck
Proactief / reactief
Intern / extern referentiekader
Benaderen / vermijden
Globaal / specifiek
Opties / procedures
Denken / voelen
Verschilzoeker / gelijkmaker
Controle binnen zelf / controle buiten zelf
Handhaving / ontwikkeling / verandering
Structuur / concept / gebruik
Samen / nabijheid / alleen
Primaire gerichtheid: mensen / dingen / activiteiten / plaatsen / informatie
Representatiefilter: visueel / auditief / kinesthetisch
Verleden / heden / toekomst
Demonstratiefilter (meteen / meermaals / langere periode / nooit /herhaaldelijk)
Andere metaprogramma´s
Samenvatting
Metaprogramma´s en rapport
Metaprogrammma's in kaart brengen
Coaching met behulp van metaprogramma´s
Les 7
Waarden en overtuigingen
Inslijten van overtuigingen
Waarden
Het in kaart brengen van je eigen waarden
Overtuigingen
Een definitie van overtuigingen
Overtuigingen ontstaan ook door kennis
Waar komen jouw overtuigingen vandaan?
Waar richt je je op?
Afwezigheid van beperkende factoren
Negatieve overtuigingen veranderen
Ervaringen die je oorspronkelijke overtuiging ontkrachten
Schuld
Wat is schuld?
Schuldgevoel en communicatie
Fobieën en gezondheidsklachten
Fobieën
Van een spinnenfobie afkomen
Macht en onmacht: stemmingen
Oefeningen
Wijzigingen van overtuigingen via submodaliteiten (1)
Wijzigingen van overtuigingen via submodaliteiten (2)
Verandering van overtuigingen via verankering
Fast fobia cure
Loslaten/acceptatie
Factoren bij verandering
Elke verandering heeft consequenties
Maslov
Graves
Spiral dynamics
Les 8
Doelen stellen en behalen
Eerst nog even wat herhaling
Vijf grondbeginselen voor succes
Fasen in het leerproces
Een aantal NLP-vooronderstellingen
Van huidige situatie naar gewenste situatie
Waarden en overtuigingen
Kaizen
De Kaizen-oefening
Doelen stellen
Logische volgorde
Wat is de huidige situatie? Waar sta je nu?
Wat wil je bereiken?
Hoe weet je of je het bereikt hebt?
Wat heeft je geblokkeerd?
Welke belemmeringen zijn er?
Over welke middelen beschik je al?
Wat ga je als eerste doen om het te bereiken?
Wat houdt het voor je in als je het hebt bereikt?
SMART-doelen stellen
Specifiek
Meetbaar
Acceptabel
Realistisch
Tijdgebonden
Vormvoorwaarden
Uitwerken wat je wilt
1. Positief geformuleerd
2. Afhankelijk van eigen vermogen
3. Zintuigspecifiek
4. Contextspecifiek
5. Egologisch
SWOT-analyse
Houdbaarheid
Motivatie
Benaderen ofwel ´naar toe´
Vermijden ofwel ´weg van´
De neurologische niveaus
Voorbeeld
Andere soorten doelen
ER-doelen
MAGIE-doelen
Alvast even iets over je onbewuste
Oefening doelstellingen formuleren
Tot slot
Les 9
Gesprekstechnieken
Voorwaarden voor een goed gesprek
Het stellen van de juiste vragen
De SPIN-methode
Gespreksmodellen
De zes A's
Kritiek & Feedback
Feedback
Herkaderen (reframing)
Het proces van herkaderen
Voorbeelden van herkaderen
Trace en het Milton-model
Uptime en downtime
Trance
Rapport
Miltonmodel Taalpatronen
Metaforen
Het maken van metaforen
Een mogelijk model
Ten slotte
Les 10
Het onderbewustzijn
Bewust / onbewust /onderbewust
Functies & eigenschappen van het onderbewustzijn
1. Opslaan indrukken en herinneringen
2. Domein van emoties
3. Organisatie van het geheugen
4. Onderdrukken onverwerkte negatieve ervaringen
5. Presenteren onverwerkte ervaringen
6. Definitieve onderdrukking ervaringen
7. Informatie over het lichaam
8. Beschermt het lichaam / automatismen
9. Hoogstaande moraal
10. Uw dienaar
11. Controle over waarnemingen
12. Energiebeheer
13. Herhaling
14. Nieuwsgierig
15. Verzameling Parts
16. Symbolisch
17. Neemt alles persoonlijk
18. Weg van de minste weerstand
19. Verwerkt geen ontkenning
20. Higher self
Hypnose en trance
Bewustzijn en onderbewustzijn
Zelfhypnose
Zelfhypnose methoden
Methode Bettie Erickson
De oogrol-methode
Parts / Gedeelten
Vooronderstellingen
Relatie parts-persoonlijkheid
Werken met parts
Basiscommunicatie met een part
Nog enkele algemene suggesties
Interventies
Visual squash
Six step reframe
Les 11
Time Line therapy
Omgaan met oude ervaringen
Tijd(lijn)
Twee typen tijd
Oefening
Time Line / tijdlijn
Through time and in time
Through time
In time
Gestalt
Je eigen Time Line en die van een ander
Negatieve emoties
Time Line Basisposities
Toekomst
Change personal history
Praktijkgeval
Les 12
Modelleren en afsluiting
Modelleren
Manier van werken bij modelleren
De gedragsgenerator
Reminders
Modelleerschema van Dilts
Extern
Intern
Micro / Macro
Congruentie tussen interne processen en extern gedrag
Werkblad Modelleren
Combinaties NLP
Johari Window
Kernkwadrant
Kernkwalitieit en valkuil
Uitdaging
Allergie
Het dubbele kwadrant
Stress
Invullen van een kernkwadrant
RET
Systemisch werk
Enneagram
Enneagramtypes
Tot slot
Details
OMVANG
HUISWERK
STUDIEBELASTING
NIVEAU
CURSUSAANVANG
VOOROPLEIDING
STUDIEMATERIAAL
STUDIEVERKLARING
EXAMEN
ERKENNING
ACCREDITATIECODE KTNO
ECTS PUNTEN
Proefles
PROEFLES BEKIJKEN
Van de meeste cursussen kun je een proefles bekijken, zodat je vooraf beter een keuze kunt maken.
Je kunt kiezen tussen een gratis proefles die je via internet op je computer kunt downloaden of de toezending van een gedrukte les waarvoor we je wel kosten in rekening moeten brengen.
Om een proefles te kunnen lezen dient je computer het programma Acrobat Reader te bevatten. Is dat niet het geval, dan kun je dit programma binnen enkele minuten gratis downloaden.
Download Acrobat Reader
Proefles Downloaden:
Neuro Linguistisch Programmeren.pdf
Gedrukte proefles aanvragen
De gedrukte proefles is tevens de eerste les van de cursus waarvoor je deze proefles aanvraagt. Deze proefles zal bij het doen van een definitieve inschrijving verrekend worden.
De SORAG respecteert je privacy en verkoopt je gegevens niet aan derden. Meer informatie vind je in het privacy statement.