Opleiding Therapeutische Vorming

Dé opleiding tot integraal therapeutschap die geen enkele therapeut mag missen!

De opleiding Therapeutische Vorming is een thuisstudie die zich richt op de persoonlijke en professionele ontwikkeling van de toekomstige therapeut. De opleiding behandelt het proces van therapeutische professionaliteit, inclusief de uitdagingen en het plezier dat daarbij komt kijken. Je leert hoe je als therapeut een rol kunt aannemen en je vaardigheden kunt toepassen. Het doel is om je te vormen tot een bekwame en zelfverzekerde professional.


Inhoud van de opleiding:

De Therapeutische Vorming richt zich op de persoonlijke en professionele ontwikkeling van de therapeut. Je wordt meegenomen in een proces waarin je niet alleen therapeutische vaardigheden aanleert, maar ook leert hoe je deze integreert in je eigen leven. Het is een unieke reis die je helpt om te gaan met de uitdagingen en hobbels die je ongetwijfeld zult tegenkomen. De opleiding is bedoeld om je een professionele houding en vaardigheden bij te brengen, zodat je een bekwame en zelfverzekerde professional wordt. Het uiteindelijke doel is om je op een verantwoorde manier te kunnen inzetten voor het welzijn van anderen.

Enkele van de belangrijkste onderwerpen zijn:

Ontwikkeling van het Therapeutschap: Je leert over de evolutie van het vakgebied, de wetgeving in Nederland en de maatschappelijke beeldvorming van de therapeut.

Historische Perspectieven: De opleiding duikt in de geschiedenis van natuurgeneeswijzen en vergelijkt verschillende modellen van gezondheid en ziekte, zoals het reguliere, medische, christelijke en holistische model.

Indeling van Ziekten: De opleiding behandelt de indeling van ziekten vanuit zowel een regulier als natuurgeneeskundig oogpunt, en bespreekt concepten zoals de homotoxineleer en miasma's.

Registratie en Wetgeving: Je krijgt inzicht in de registratie en wetgeving die relevant zijn voor therapeuten, inclusief het CAM-register.

Filosofie en Groei: De opleiding verkent oosterse visies op persoonlijke ontwikkeling, zoals Boeddhisme, Confucianisme en Taoïsme.

Integratie van Benaderingen: De opleiding legt de nadruk op het samensmelten van oosterse en westerse behandelwijzen en de analyse van psychosomatische klachten.

Fundamenten van het Therapeutschap: Je leert over de praktische aspecten van het therapeutschap, inclusief anatomie, fysiologie en de kwaliteiten die nodig zijn voor een therapeutische praktijk.

Doel van de opleiding:

De opleiding Therapeutische Vorming is opgezet met als doel om de therapeut van de toekomst te vormen. Het richt zich niet alleen op het aanleren van therapeutische technieken, maar vooral op het persoonlijk ontwikkelingsproces. Het doel is om je te helpen een professionele houding en vaardigheden te ontwikkelen, zodat je in staat bent om op een verantwoorde en bekwame manier te werken aan de gezondheid en het geluk van anderen.

De opleiding is toegespitst op:

De Therapeutische Vorming is toegespitst op iedereen die de ambitie heeft om een bekwame en professionele therapeut te worden. Het is bedoeld voor zowel beginners als voor mensen die al werkzaam zijn in de zorg of coaching en hun vaardigheden willen verdiepen. De opleiding richt zich specifiek op het vormen van de persoon tot een professional. Dit is een uniek aspect, omdat het verder gaat dan alleen het aanleren van technieken. De opleiding is ideaal voor iedereen die wil leren hoe je op een verantwoorde manier een eigen praktijk kunt starten en mensen kunt helpen met hun gezondheid en geluk.

Details & Studiekosten:

Startdatum: Je kunt op elk gewenst moment met de studie starten.

Opleidingsvorm: Volledige schriftelijk thuisstudie

Opleidingsniveau: hbo-niveau

Aantal lessen: 8 lessen

Toezending lessen: bij betaling per maand, 1 á 2 lessen per maand / bij betaling ineens, alle lessen ineens 

Studieduur: 8 maanden met 1 les per maand

Basis bedrag lesgeld: € 504,00 of 8 x € 69,99 (bedragen met korting staan apart vermeld)

Examengeld: € 45,00

Vooropleiding: Er is geen specifieke vooropleiding vereist; hbo-niveau is wenselijk

Diploma & Accreditaties:

Studieverklaring: Heb je voor alle lessen het huiswerk ingezonden en een beoordeling retour ontvangen dan heb je recht op een studieverklaring. De studieverklaring krijg je digitaal per e-mail toegezonden.

Diploma: Na het afleggen van het thuisexamen ontvang je automatisch een erkend diploma

Deze opleiding is geaccrediteerd - erkend door: KTNO, GAT, CAT collectief CAT vergoedbaar, Complementaire Kwaliteitstherapeuten, VBAG, NVST, FAGT, BATC en SGZ.

Dit maakt deze opleiding is geschikt voor:

Toekomstige therapeutenDeze opleiding is ideaal voor mensen die een eigen praktijk willen starten. Je leert de basisprincipes van therapeutische gespreksvoering, ethiek, en hoe je een professionele relatie opbouwt met je cliënten. De opleiding voorziet je van de nodige kennis en vaardigheden om een professionele en verantwoorde service aan te bieden.

Bestaande therapeuten en andere zorgverleners: Ben je al werkzaam als therapeut, coach of in de zorg? Dan kan deze opleiding je bestaande kennis verdiepen en verbreden. Je leert hoe je je therapeutische vaardigheden kunt versterken, wat je in staat stelt om een nog completere service kunt aanbieden aan je cliënten.

Geïnteresseerden: De opleiding is ook perfect voor iedereen die om persoonlijke redenen meer wil weten over therapeutische gespreksvoering. De opleiding is zo opgebouwd dat ook beginners zonder medische achtergrond de materie kunnen begrijpen. Dit stelt je in staat om de kennis te gebruiken voor je eigen welzijn en om vrienden en familie te helpen bij het omgaan met mentale uitdagingen.

Wil je meer informatie of een studieadvies?

Andere op Ontwikkeling als therapeut toegespitste opleidingen zijn:
Innerlijke Kracht
Intuïtieve Ontwikkeling
Spirituele Ontwikkeling
In de opleiding Therapeutische Vorming hbo worden de volgende onderwerpen behandeld:

Voorstellen en motivatie van de auteur
Opbouw van de opleiding   
Thema’s     

Het natuurgeneeskundig therapeutschap in Nederland

Natuurgeneeswijzen in historisch perspectief 20e eeuw      
Kijk op gezondheid en ziekte    
Het reguliere model
Het christelijke model
Het medische model     
Het holistische model     
Indeling in ziekten     
Reguliere indeling in ziekten   
Natuurgeneeskundige indeling in ziekten  
De homotoxineleer van Reckeweg   
LEM-systeem      
Miasma’s      
De diverse miasma’s     
Registratie en wetgeving    
Het CAM-register     
Achtergrond en terminologie    
Wetgeving en alternatieve geneeswijzen  
De wetgeving in de lidstaten van de Europese Unie anno 2009 
Wetenschap en onderzoek    
De kijk van artsen op natuurgeneeswijzen  
Recht op eigen lichaam     
Betekenis van de ontwikkelingen voor huidige en toekomstige therapeuten

Maatschappelijke beeldvorming van de cliënt  
Ontwikkelingen van het onderwijs in de afgelopen tweehonderd jaar 
Andere stromingen binnen de mazen van de wetgeving 
Montessori-onderwijs      
De Vrije School van Rudolf Steiner   
De Daltonschool     
De Jenaplanschool     
Ervaringsgericht onderwijs    
Ontwikkelingsgericht onderwijs    
Nutsonderwijs      
De eerste en tweede fase sinds 1968   
Zelfsturing en zelfstandigheid van de student in de tweede fase 
Competentiegericht onderwijs    
Zelfstandigheid op de universiteiten en hogescholen 
Technische, medische en ethische ontwikkelingen 
De 19de eeuw      
De 20ste eeuw      
Sociale ontwikkelingen     

De therapeuten en de huidige ontmoetingen  
De cliënt      
De collega      
De opleiding      
Therapeutische vorming    
Bij- en nascholing     
Beroepsidentiteit     
Uitgangspunten hbo-therapeut    

Visie van het Oosten op ontwikkeling en groei  
De psychologie van het ontwaken
Boeddha      
Het confucianisme     
Menselijkheid (Ren)     
Kinderlijke gehoorzaamheid (Xiao)   
Rechtvaardigheid (Yi)     
Fatsoen (Li)      
Trouw (Chun)      
Wederkerigheid (Shu)     
Het taoïsme       
De I Tjing      
Wat is nu de visie van het Oosten?   

Samensmelten van Oosten en Westen  
Westerse ethiek en oosterse filosofie   
Verbinding in een integrale geneeswijze   
Psychosomatiek in analyse    
Analysemodel van denken naar doen   
Psychosomatiek nader verklaard   

Visie op het therapeutschap    
Visie op natuurgeneeskunde    
Toelichting visie op natuurgeneeskunde   
Professioneel handelen     
Samenwerken      
Persoonlijke groei en ontwikkeling   
Visie van het westen op ontwikkeling en groei  
Waarden en normen     
Ethiek en moraal     
Twee hoofdstromen van ethiek    
Waarover gaat ethiek?     
Deugden binnen het ethos van de hulpverlener  
Integriteit      
Mededogen      
Moed       
Liefde       
Morele kwaliteiten

Funderen / aarden / aandacht voor het lichaam 
Fundering      
Zelfbehoud      
Zijn en worden      
Lichamelijk niveau     
Anatomie en fysiologie     
Cellen en weefsels     
Homeostase      
Osmotische druk     
Bloed       
Ingewanden      
Motorisch stelsel     
Spieren       
Beenderen      
Bijnieren      
Pathologie van ons fundament    
Emotioneel      
Mentaal      
Spiritueel      
Fundering in relatie tot de universele grondgedachten van het therapeutschap 
Menselijke kwaliteiten     
Universele waarden     
Universele normen     
Drijfveren, waarden en normen    
Het kiezen van de inspiratiebronnen/ drijfveren  
Inspiratiebronnen / drijfveren    
Waarden      
Normen      
Verstevigen van je fundament    
Zorg voor jezelf      
Kracht en disbalans bij de kwaliteiten van de fundering 
Gezondheid      
Realisatie      
Zuiverheid     
Voortbestaan      

Afstemming      
Afstemming niet vanzelfsprekend   
Zelfvoldoening      
Voelen en gewaarworden    
Lichamelijk niveau     
Anatomie en fysiologie     
De buik       
De uitscheiding      
De geslachtsorganen     
De vrouwelijke geslachtsorganen   
De mannelijke geslachtsorganen   
Vloeistoffen      
Sperma       
Urine       
Pathologie van de afstemming    
Emotioneel niveau     
Gezond schuldgevoel     
Ongezond schuldgevoel    
Mentaal niveau      
Schuldgevoelens als rookgordijn   
Spiritueel niveau     
Afstemming in relatie tot de diagnostische fase van het therapeutisch proces 
Empathie en effectieve natuurgeneeswijze  
Non-dualiteit als voorzichtig uitgangspunt  
De grondregels van het helperschap   
Van instinct tot intuïtie     
Versteviging van de afstemming   
Ombuigen van het schuldgevoel   
Verschil tussen schuld- en schaamtegevoelens  
Kracht en disbalans van de kwaliteiten bij de afstemming 
Intimiteit      
Samenwerken      
Geborgenheid      
Verantwoordelijkheid 
    

Transformeren      
Transformatie      
Zelfbepaling      
Willen en bepalen     
Lichamelijk niveau     
Anatomie en fysiologie     
Onderrug      
Maag       
Lever       
Galblaas/gal      
Alvleesklier      
Milt       
Spieren       
Autonoom zenuwstelsel     
Sympathisch zenuwstelsel    
Parasympathisch zenuwstelsel    
Pathologie van de afstemming    
Emotioneel niveau    
Mentaal niveau      
Spiritueel niveau     
Afstemming in relatie tot de inhoudelijke bepaling van het behandelplan 
Macht       
Negativiteit      
Macht is energie     
Lichaamstaal     
Authenticiteit      
Onmacht oftewel machteloosheid  
Verstevigen van de transformatie   
Moed       
Keuzes       
Kracht en disbalans bij de kwaliteiten van het transformeren 
Moed      
Macht       
Actie       
Onschuld      
Trauma       
Vertrouwen      
Beweging      
De wereld is beweging   

Balanceren      
Balans       
Zelfacceptatie      
Houden van en waarderen    
Lichamelijk niveau     
Anatomie en fysiologie     
Borstkas      
Bronchi       
Longen       
Aderen       
Slagaderen      
Aorta       
Bloeddruk      
Bloedsomloop      
Buikholte     
Hart       
Ribben       
Huid       
Pathologie van het balanceren    
Emotioneel niveau     
Soorten verdriet     
Kort verdriet      
Lang verdriet      
Eeuwig verdriet      
Vorm geven aan liefde     
Verlies anderen niet uit het oog   
Creëer nabijheid     
Word een aanrakel     
Relativeer en toon humor    
Waardeer en ontvang     
Wees aardig!      
Mentaal niveau      
Spiritueel niveau     
Balanceren in relatie tot waardering van de mogelijkheden tot behandeling 
Evenwicht, liefde en relaties    
Besef dat je liefde nodig hebt    
Vind balans tussen geven en nemen   
Gun de ander het plezier van ‘liefde geven’  
Versterk de relaties die je hebt    
Sta open voor verrassingen    
Verwen jezelf      
Durf liefde te ontvangen     
Ja, ik accepteer      
Compassie      
Mededogen      
Versteviging van de balans    
Zelfbespiegelend bewustzijn    
De spirituele code van de SNU    
Kracht en disbalans bij de kwaliteiten ten behoeve van de balans 
Onvoorwaardelijkheid     
Rechtvaardigheid     
Genegenheid      
Vraag en aanbod     
Herstellen      

Creatie       
Creëren      
Zelfexpressie      
Communicatie en creativiteit    
Lichamelijk niveau     
Integrale anatomie en fysiologie    
De toppen van de longen    
Keel/hals      
Schildklier      
Bijschildklieren      
Integrale pathologie van de afstemming   
Emotioneel niveau     
Mentaal niveau      
Spiritueel niveau     
Creëren in relatie tot de mogelijkheden tot begeleiden 
Thema gecentreerde interactie (TGI)   
Creëren van je eigen werkelijkheid   
Aandacht in overdracht     
Vijf stemmen      
Communicatie      
Emotie       
Spreken en overtuigen     
Verzoening      
Verstevigen van de creatie    
Mening       
Dialoog       
Uitingen van onze creatie    
Kracht en disbalans in de kwaliteiten van de creatie 
Communicatie      
Gevoeligheid      
Rebels       
Creëren      
Creativiteit      

Reflecteren      
Reflecteren      
Zelfreflectie       
Zien en herkennen     
Lichamelijk niveau     
Integrale anatomie en fysiologie    
De epifyse      
Kleine hersenen     
Sensorisch stelsel     
Pathologie van de reflectie    
Emotioneel niveau     
Mentaal niveau      
Spiritueel niveau     
Reflecteren in relatie tot het aanbieden van inzichten binnen het behandelingsproces 
Patronen      
Het modelleren van een patroon   
Visie en missie: van ontwikkelen tot ont-wikkelen 
Ont-wikkelen      
Meervoudige intelligenties    
Indicator meervoudige intelligenties   
De acht verschillende intelligenties   
Verstevigen van de reflectie    
Zelfreflectie      
Zelfreflectie met het reflectiemodel   
Rituelen? Alleen als ze ‘echt’ zijn   
Het spel van de illusie     
Kracht en disbalans in de kwaliteiten van de reflectie 
Zelfverwezenlijking     
Waarnemen      
Welvaart      
Verandering      
Verbondenheid      

Begrijpen      
Begrijpen      
Zelfkennis      
Denken en weten     
Lichamelijk niveau     
Integrale anatomie en fysiologie    
De kleine hersenen     
Hersenvliezen      
Grote hersenen      
Hypofyse       
Hersenstam      
Hypothalamus      
De thalamus      
Amygdala      
Integrale pathologie van het begrijpen  
Emotioneel niveau    
Mentaal niveau     
Ontwikkeling van de mens in de afgelopen tweehonderd jaar 
Ontwikkeling van het denken   
Historisch perspectief    
Wat is denken?     
Vormen van denken    
Spiritueel niveau    
Spiritualiteit verbindt Oost en West  
Hildegard von Bingen    
Haar visioenen     
Haar muziek     
Wilde en wijze vrouw   
Het bewandelen van een innerlijke weg  
Begrijpen in relatie tot de creatie van mogelijkheden tot helder weten 
De essentie van mystiek   
Visie en ontwikkeling    
Verstevigen van het begrijpen   
Betekenisontwikkeling    
Fasen van betekenisontwikkeling  
Het sprookje     
De vrije manier     
De zeven regels van het Europese sprookje 
Zien wat is     
De mier en de eekhoorn kregen les van de zwaan 
Kracht en disbalans in de kwaliteiten van het begrijpen 
Deskundigheid     
Bewustzijn     
Nieuwsgierigheid    
Grenzen     
Acceptatie     
Eindeloos     
Loslaten     

Zingeving tijd voor de ziel   
Een subtielere werkelijkheid   
De ziel      
Heel-in(g)     
Een helder innerlijk weten   
Spiritualiteit in relatie tot sacrale ervaringen 
Religie en spiritualiteit    
Waar geloof ik nog in?    

Integrale ontwikkeling    
Waarden, leiderschap en veranderingen in het dynamisch model 
De acht vMemes worden verdeeld in twee groepen 
Beige - overleving    
Paars - geborgenheid    
Rood - macht en energie   
Blauw - orde     
Oranje - succes     
Groen - gemeenschap    
Geel - synergie     
Turkoois - holistisch leefsysteem  
Koraal - alles     
Waarde van Spiral Dynamics voor het integraal therapeutschap 

Integrale healing = therapeutschap  
Integrale gezondheid    
Het lichaam     
Geestelijke gezondheid    
Sociale gezondheid    
De spirituele of existentiële gezondheid  
De integrale praktijk    
Wat is integraal volgens Ken Wilber? 
Het kwadrant vanuit ziekte bekeken  
Uitleg van een eenheid    
Het kwadrant van de integrale therapeut 

Natural healing of natuurlijke genezing  
De kernwaarden van de integrale therapeutische praktijk 
Mensvisie integrale geneeswijzen  
Vijf karakteristieken van omgaan met healing afgeleid van de oude Griekse kijk op geneeswijzen
Holistisch     
Evolutionair     
Intentioneel     
Persoonsgericht    
Dynamisch     
De integrale therapeut    
De integrale datamap    
De therapeut     
De cliënt     
De integrale relatie    
De integrale diagnose    
Het integrale behandelplan   
De therapeutische setting   

Natuurlijk therapeutisch zijn   
Vergiftigende therapeutische rollen  
Therapeutische relatie in ontwikkeling  
Mijzelf 

LESGELD

het lesgeldbedrag (inclusief de korting) per maand of ineens is het lesgeldbedrag dat op het moment van inschrijving op onze website van toepassing is
omdat onze opleidingen beroepsvormend zijn is er geen BTW op het lesgeld van toepassing

OMVANG

Deze volledig schriftelijke studie omvat een gedrukt lespakket van 472 pagina's op A5 formaat met inhoudsregister

HUISWERK

inzenden per post of digitaal via internet

STUDIEBELASTING

bij 1 les per maand 4-5 uur per week

NIVEAU

hbo-niveau

CURSUSAANVANG

je kunt op elk gewenst moment met de cursus starten

VOOROPLEIDING

hbo-niveau is wenselijk, maar niet noodzakelijk

STUDIEMATERIAAL

het lespakket bevat een fraai opbergsysteem en is inclusief alle benodigde studiematerialen en/of boeken

STUDIEVERKLARING

wordt kosteloos verstrekt na inzending van het huiswerk

EXAMEN 

je kunt desgewenst een digitaal thuisexamen afleggen

ERKENNING

ACCREDITATIECODE KTNO

K5467

ECTS PUNTEN

17.5 ECTS
PROEFLES BEKIJKEN

Van de meeste cursussen kun je een proefles bekijken, zodat je vooraf beter een keuze kunt maken.
Je kunt kiezen tussen een gratis proefles die je via internet op je computer kunt downloaden of de toezending van een gedrukte les waarvoor we je wel kosten in rekening moeten brengen.

Om een proefles te kunnen lezen dient je computer het programma Acrobat Reader te bevatten. Is dat niet het geval, dan kun je dit programma binnen enkele minuten gratis downloaden.

Download Acrobat Reader


Proefles Downloaden:


Therapeutische Vorming hbo.pdf


De gedrukte proefles is tevens de eerste les van de cursus waarvoor je deze proefles aanvraagt. Deze proefles zal bij het doen van een definitieve inschrijving verrekend worden.

De SORAG respecteert je privacy en verkoopt je gegevens niet aan derden. Meer informatie vind je in het privacy statement.


Ik verzoek een proefles te ontvangen van: Therapeutische vorming hbo

   
:
Sorag Captcha


* = Verplicht invulveld

Betaalmethode

 Door het bedrag van € 43.85 zelf per direct over te maken. Het bedrag dient direct na het doen van de aanvraag overgemaakt te worden naar IBAN-bankrekening NL61 RABO 0119 0480 27 t.n.v. de SORAG o.v.v. de naam van de aanvrager en de cursusnaam van de cursus waarvoor je de proefles hebt aangevraagd.


 Betaling ineens proefles door € 43.85 inclusief verzendkosten over te maken via IdealLogo
( Betaling via IDeal is alleen mogelijk vanaf een Nederlandse IBAN-bankrekening en alleen voor betaling van het gehele lesgeldbedrag. )  


Wanneer ik besluit mij binnen drie maanden na ontvangst van de proefles voor deze cursus in te schrijven wordt de betaling van de proefles met het lesgeld van de betreffende cursus verrekend.